افق سوم افق سوم
افق سوم افق سوم

افق سوم

  • صفحه نخست
  • نکته نوشت
  • پرونده ویژه
  • نگاه کارشناسان
  • اقتصاد
  • دفاعی و امنیتی

افق سوم رسانه آگاهی و پیشرفت

۷ تیر ۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • بین الملل
  • دفاعی و امنیتی
  • سیاست
  • فرهنگ
  • صوت و تصویر
نبود سامانه مؤثر برای رصد تولید و توزیع داروهای مخدر

نبود سامانه مؤثر برای رصد تولید و توزیع داروهای مخدر

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور از نبود سامانه مؤثر برای رصد تولید و توزیع داروهای مخدر انتقاد کرد. اجتماعی به گزارش گروه اجتماعی به گزارش افق سوم به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی غلامی؛ رئیس...

کد خبر :41959 ژوئن 28, 2026
چاپ
1 بازدیدها
0 نظر

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور از نبود سامانه مؤثر برای رصد تولید و توزیع داروهای مخدر انتقاد کرد.

اجتماعی

به گزارش گروه اجتماعی به گزارش افق سوم به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی غلامی؛ رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور، وضعیت کنونی مراکز درمان اعتیاد را نگران‌کننده توصیف و اظهار کرد: افزایش چندبرابری قیمت داروها، رشد هزینه‌های جاری مراکز و کاهش مراجعه بیماران، بسیاری از مراکز درمان اعتیاد را در آستانه تعطیلی قرار داده است؛ موضوعی که در نهایت به خروج بیماران از چرخه درمان و تقویت بازارهای غیرقانونی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات ایجادشده در تأمین داروهای درمان اعتیاد افزود: از ابتدای سال، برخی تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن قیمت دارو، تولید بعضی اقلام را متوقف و داروهایی با دوز پایین‌تر عرضه کردند. در برخی موارد، به جای قرص 40 میلی‌گرمی، قرص 5 میلی‌گرمی تولید شد که ادامه درمان را برای بسیاری از بیماران دشوار کرد و موجب شد تعدادی از آنان درمان را رها کرده یا به بازارهای غیررسمی مراجعه کنند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با بیان اینکه این مشکل همچنان درباره متادون نیز وجود دارد، گفت: همزمان قیمت داروهایی مانند بوپرنورفین چند برابر شده و هزینه‌های اجاره، حقوق کارکنان و سایر مخارج مراکز نیز به شدت افزایش یافته است، در حالی که هیچ حمایت متناسبی از مراکز درمانی و بیماران انجام نشده است.

غلامی با انتقاد از نبود سامانه مؤثر برای رصد تولید و توزیع داروهای مخدر تصریح کرد: وفور داروهای مخدر در بازار آزاد باعث شده بخشی از بیماران، بدون مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خدمات پزشکی و روان‌شناختی، داروی مورد نیاز خود را از بازارهای غیرقانونی تهیه کنند، اتفاقی که روند درمان را تضعیف و شبکه قاچاق را تقویت می‌کند.

وی افزایش سطح زیر کشت غیرقانونی خشخاش را یکی دیگر از پیامدهای سیاست‌های فعلی دانست و بیان کرد: بر اساس اعلام یکی از نمایندگان مجلس، سطح زیر کشت غیرقانونی خشخاش از 9 هزار هکتار به 32 هزار هکتار رسیده که بیانگر افزایش حدود 3.5 برابری است. تداوم این روند می‌تواند دسترسی به مواد مخدر را آسان‌تر کرده و زمینه افزایش مصرف را در جامعه فراهم کند.

تجارت مرگ با اسانس میوه و شراب؛ شگردهای جدید فروش دخانیات به جوانان

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با تأکید بر ضرورت احیای سیاست مدیریت مصرف از طریق توزیع شربت تنتور (اپیوم) گفت: این سیاست طی سال‌های گذشته نقش مؤثری در کنترل مصرف و کاهش آسیب‌ها داشت و کنار گذاشتن آن، پیامدهای قابل توجهی برای نظام درمان اعتیاد به همراه داشته است.

وی افزود: شبکه درمان اعتیاد کشور حاصل بیش از دو دهه فعالیت مستمر پزشکان و درمانگران است و اگر به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود حمایت، این مراکز از چرخه خدمت خارج شوند، بازسازی این ظرفیت در آینده بسیار دشوار خواهد بود.

غلامی در پایان از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌های مسئول خواست با ورود فوری به این موضوع، نسبت به اصلاح سیاست‌های دارویی، حمایت از مراکز درمان اعتیاد و جلوگیری از تضعیف شبکه رسمی درمان اقدام کنند.

انتهای پیام/ 

 

لینک منبع خبر

برچسب ها:

اعتیاد

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افق سوم افق سوم

افق سوم رسانه آگاهی و پیشرفت

افق سوم محملی برای ارائه راه‌حل‌های معطوف به مشکلات تاریخی ایران از جمله پیشرفت به شمار می‌رود. اولویت این رسانه ورود به حوزه‌هایی است که در رضایتمندی مردم از کیفیت زندگی نقش محوری دارند.

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • نکته نوشت
  • پرونده ویژه
  • نگاه کارشناسان
  • اقتصاد
  • دفاعی و امنیتی
  • سیاست
  • فرهنگ
  • صوت و تصویر
  • بین الملل
  • ارتباط با ما
  • درباره ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به رسانه افق سوم است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.
طراحی سایت توسط بلوط وب